IT-TRENDS 2021
In tijden van crisis is het vooral belangrijk dat bedrijven zich snel aanpassen. IT-marktonderzoekbureau Gartner heeft daarom de belangrijkste IT trends voor 2021 onthuld. Internet of Behaviors, AI-engineering en gedistribueerde clouddiensten staan bovenaan.
Zoals altijd vond ook dit jaar het IT-symposium plaats, waarop het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Gartner zijn IT-trends presenteert. De IT-expert maakte het vanaf het begin duidelijk: de interactie tussen mens en technologie zal vooral voor IT-specialisten uitdagingen opleveren. “Nu bedrijven niet langer reageren op de COVID-19-crisis, maar groei stimuleren, moeten bedrijven zich concentreren op de drie belangrijkste gebieden die in de voorhoede van de trends van dit jaar staan: de mens centraal, locatieonafhankelijkheid en veerkracht”, aldus Brian Burke , vice president research bij Gartner
In dit artikel heb ik de vijf meest in het oog springende IT-trends van het IT-symposium meegenomen en uitgelicht.
5 belangrijkste IT-trends van 2021:
Internet of Behaviors ( IoB )
Het Internet of Behaviour, als verlengstuk van het IoT, is bedoeld om het gedrag van mensen vast te leggen en te gebruiken. Het IoB combineert bestaande technologieën die zich direct op het individu richten, zoals gezichtsherkenning, locatietracering en grote hoeveelheden data. Het verbindt de resulterende gegevens met bijbehorende gedragsgebeurtenissen, zoals contante aankopen of apparaatgebruik, legt Gartner uit. Bedrijven gebruikten deze technologie al om de naleving van het gezondheidsprotocol te controleren tijdens de aanhoudende pandemie.
Gedistribueerde cloud
Wat zeker bij de IT-trends van 2021 gerekend kan worden zijn de gedistribueerde cloud-services . Deze worden op verschillende fysieke locaties geleverd, terwijl de werking, het beheer en de verdere ontwikkeling van de services de verantwoordelijkheid blijven van de publieke cloudprovider.
Hyperautomatisering
de combinatie van meerdere machine learning-processen (ML), softwarepakketten en automatiseringstools om taken uit te voeren, wordt volgens Gartner steeds sterker. Last but not least heeft de coronapandemie de behoefte aan “digital first” vergroot.
Composable en intelligente bedrijven
Een slim, samenstelbaar bedrijf verandert de besluitvorming radicaal door toegang te krijgen tot en te reageren op betere informatie. Volgens Gartner zullen machines bijvoorbeeld de besluitvorming in de toekomst verbeteren door een rijke structuur aan gegevens en kennis. Een intelligent composable bedrijf zal de weg banen voor herontworpen digitale bedrijfsmomenten, nieuwe bedrijfsmodellen, autonome processen en nieuwe producten, diensten en kanalen.
AI-engineering
Om gelijk met een opvallend feitje te beginnen: Volgens Gartner haalt slechts 53 procent van de AI-projecten het van prototype tot productie. CIO’s en IT-leiders vinden het moeilijk om AI-projecten op te schalen omdat ze niet over de tools beschikken om een AI-pijplijn op productieniveau op te bouwen en te beheren. Overstappen op AI-productie betekent dat je je wendt tot AI-engineering, een discipline die zich richt op de controle en levenscyclusbeheer van een breed scala aan geoperationaliseerde AI- en beslissingsmodellen.
Dit waren ze dan de IT Trends van 2021! Nieuwsgierig geworden naar meer? Neem dan voor alle insights een kijkje op de site van Gartner.
Dit is een artikel geschreven vanuit het HBO IT Talents Program!
Heb je een vraag over het HBO IT Talents Program? We helpen je graag verder. Neem contact met ons op en we zullen je alle ins-en outs erover vertellen! Ons persoonlijk spreken? Dat kan ook! Neem gerust contact met ons op via +31 (50) 211 07 17 of info@dev.brainconsultant.nl. We maken graag kennis met je!
Artikel over: De IT-trends van 2021
Meer weten?
Wat is Scrum?
De scrum methode is een raamwerk voor projectmanagement dat teamwork, verantwoordelijkheid en herhalend voortgang naar een welomschreven doel benadrukt.
Wat is Agile?
De agile methodiek staat voor lenigheid, flexibiliteit en zorgt ervoor dat bedrijven projectmatig snel kunnen presteren. Binnen de agile werkmethode staat de klanttevredenheid centraal.