Skip to content
Login kandidaat

Login opdrachtgever

Marketingtrends voor financiële dienstverlening

De coronacrisis lijkt de trends en risico’s die al gaande zijn voor de financiële dienstverlening te versterken. De aanhoudende lage rente, de voortschrijdende digitalisering en de toenemende aandacht voor verduurzaming zijn daarvan de meest invloedrijke. Het belangrijkste in deze tijd dat de altijd digitale klantervaring naadloos moet functioneren over de honderden kanalen en apparaten die mensen tegenwoordig gebruiken.

In tijden van crisis is het dus vooral belangrijk dat bedrijven zich snel aanpassen. En als u de marketingtrends voor financiële dienstverlening van 2021 begrijpt, kunt u beter anticiperen op de toekomst van de financiële dienstverlening. De financiële sector zal u persoonlijk, zakelijk of als consument beïnvloeden, en daarom moet u op de hoogte blijven van de trends in de financiële sector.

Trend I: Versnelde focus op digitale transformatie

De industrie is getuige van een voortdurende en agressieve focus op digitalisering en de acceptatie van nieuwe en opkomende technologieën om operationele efficiëntie te bewerkstelligen, de snelheid van de markt te verbeteren en superieure klantervaringen te leveren.

Banken verminderen hun uitgaven aan filialen om te investeren in digitale zelfbedieningskanalen, aangezien mobiel en online bankieren steeds populairder wordt bij klanten. Digitale draagbare apparaten, die de kracht van smartphones verpakken, maken het voor banken steeds beter mogelijk om gerichte diensten aan klanten aan te bieden.

Trend II: Chatbots

In het rijtje marketingtrends voor financiële dienstverlening mogen Chatbots zeker niet missen. Chatbots in de financiële dienstverlening worden waardevoller omdat ze worden gekoppeld aan andere technologieën, zoals RPA en big data, waardoor banken automatisering kunnen programmeren om klantwaarde toe te voegen. Hier kan een goede chatbot functioneren als een 24/7 klantassistent, klanten helpen met vragen, accounts openen, rekeningsaldo controleren en anderszins hun account beheren. Wanneer vragen te complex worden of menselijk beheer of hulp vereisen, kunnen chatbots het individu eenvoudig doorverbinden met een menselijke assistent, die naadloos functioneert als lijn 1 klantenservice.

Dit verlaagt natuurlijk de kosten van klantenservice voor de bank, het biedt ook gemak voor de meeste klanten – op voorwaarde dat de chatbot van hoge kwaliteit is. Waarom? Chatbots zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar, waardoor de noodzaak om te wachten tot de klantenservice online is, wordt verminderd, de noodzaak om te bellen wordt verminderd en het vermogen van de klant wordt verbeterd om snel informatie te krijgen met zeer weinig inspanning.

Trend III: De rol van personalisatie in financiële marketing

Personalisatie sluit aan bij bijna elke moderne marketingtrend, waarbij consumenten meer individuele ervaringen, meer gepersonaliseerde producten en meer menselijke connectie eisen. Hoewel dit niet betekent dat u voor elke klant individuele bankpakketten moet maken, betekent dit wel dat producten, services, pagina’s en klantenondersteuning op het individu moeten worden afgestemd. Hier kunnen machine learning en automatisering uiterst waardevol zijn om dit mogelijk te maken zonder exponentieel stijgende kosten.

Gepersonaliseerde marketing omvat het aanbieden van dynamische offertes en voorafgaande goedkeuring, rekening houdend met de individuele financiële situatie bij het aanmaken van accounts en het aanbieden van tarieven, en het behandelen van individuen zoals de mensen die ze zijn. Dit omvat de meeste financiële marketingtrends, aangezien de meeste veel verband houden met personalisatie.

Natuurlijk zijn dit niet alle marketingtrends voor 2021, daarom komen we volgende week met Marketingtrends voor de financiële dienstverlening part II. Dus stay tuned!

Vond je dit een interessant artikel en wil je meer weten over de marketingtrends voor financiële dienstverlening? Neem contact met ons op en we zullen je alle ins-en outs erover vertellen! Ons persoonlijk spreken? Dat kan ook! Neem gerust contact met ons op via +31 (50) 211 07 17 of  info@brainconsultant.nl.  We maken graag kennis met je!

Benieuwd naar andere gerelateerde artikelen, neem een kijkje op onze nieuws pagina!

Auteur: Mauro Cardinaal
Artikel over: Marketingtrends voor financiële dienstverlening